Zawód: Influencer.

Photo by Amelia Bartlett on Unsplash

Życie w drugim wymiarze

Ogromna sieć, zakodowana w niezliczonej liczbie znaków, oplata nas już niemal z każdej strony. Jednak raczej nie postrzegamy jej jako pułapki, w którą wplątujemy się niczym mucha w sieć pająka. Dla nas, pokolenia z przełomu tysiącleci, to raczej przestrzeń, w której prowadzimy swoje życie – życie w drugim wymiarze, życie online. Co nas do tego przyciąga? Psychologia mówi tutaj o “potrójnym motorze A”: accessibility (łatwość dostępu), affordability (niedrogi dostęp) i anonymity (anonimowość). Jak wynika z raportu Digital 2020, przeciętny mieszkaniec naszego globu spędza w Internecie 6 godzin i 43 minuty dziennie – w skali roku to ponad 100 pełnych dni online! Co robimy w sieci? Przede wszystkim korzystamy z komunikatorów oraz mediów społecznościowych – najczęściej z Facebooka, YouTube’a oraz Instagrama.

Photo by Kate Torline on Unsplash

Social media nowym miejscem pracy?

Media społecznościowe dają nam szereg możliwości – dzięki nim możemy prowadzić żywe dyskusje o polityce bez kłótni przy rodzinnym obiedzie, dzielić się swoimi wspomnieniami z wakacyjnych wyjazdów, które jeszcze przed pandemią były możliwe, oznaczać przyjaciółkę pod zdjęciami słodkich piesków czy też bacznie obserwować życie mniejszych lub większych sław. Przy ostatnim z tych przykładów się zatrzymamy. 

Najprawdopodobniej znacie takie pojęcie, jak influencer – jest ono już tak rozpowszechnione, że ciężko się z nim nie spotkać. Jednak dla porządku, zdefiniujmy je sobie:

Influencer to osoba działająca w świecie mediów społecznościowych, która dociera do pewnego grona własnych odbiorców, na których może wywierać pewien wpływ (ang. influence). “Pracą” influencera jest wpływanie na opinię innych w określony sposób, kształtując tym samym ich wybory konsumenckie.

Tak więc influencerzy to osoby, które poprzez swoje bardziej lub mniej nachalne działania, nakłaniają nas do zakupu danych produktów czy skorzystania z konkretnych usług. Ich “miejscem pracy” są media społecznościowe – głównie wymieniane wcześniej Facebook, YouTube i Instagram, ale również ich własne blogi czy na przykład, coraz to popularniejszy, TikTok.

Jak pracuje influencer?

Zanim odpowiemy sobie na to pytanie, może najpierw warto zastanowić się nad tym, kim on właściwie jest. Czy influencerem może zostać każdy? W sumie i tak, i nie. Może zacznijmy od tego, dlaczego nie. Markom, które decydują się na podjęcie działań influencer marketingowych, zależy przede wszystkim na dotarciu do jak najszerszego grona odbiorców, którzy będą potencjalnie zainteresowani ich produktem. Nie podejmą zatem współpracy z przeciętnym Kowalskim, który na swoim Instagramie ma 70 obserwatorów, w tym swoją mamę i jej kota – aby aspirować do roli influencera, trzeba zgromadzić wokół siebie pewną społeczność. 

Dlaczego zatem mówimy, że jednak może nim zostać każdy? Weźmy sobie znowu naszego Kowalskiego na tapet. Załóżmy, że jest on zapalonym amatorem ogrodnictwa, a ściślej mówiąc – hodowli roślin doniczkowych. Każdy wolny metr kwadratowy swojego mieszkania zapełnia zielonymi monsterami, aloesami i fikusami. Jego zamiłowanie jest tak ogromne, że postanawia się tym podzielić w sieci. Wrzuca zatem zdjęcia dorodnych roślin na swojego Instagrama, dodając do nich obszerne opisy, z których wyczuć można wielką pasję i autentyczność. Aktualnie panujący trend roślinny i sprzyjające algorytmy portalu sprawiają, że na jego konto zagląda coraz to więcej osób, które tak jak on, chciałyby móc pochwalić się dorodną kolekcją kwiatów i nie tylko. Po pewnym czasie staje się on już tak rozpoznawalny, że uchodzi za botanicznego guru, docierającego do szerokiego grona zainteresowanych. W tym momencie zauważają go producenci nawozów roślinnych i proponują współpracę. W ten sposób Kowalski staje się influencerem.

Oczywiście, nie oznacza to teraz, że każdy, kto zacznie prowadzić profil w wybranym medium i wkroczy na początek drogi ku influencerskiej karierze, osiągnie sukces. Nie ma bowiem jednego, sprawdzonego przepisu na zyskanie sławy w sieci – gdyby taki istniał, to przecież większość z nas starałaby się ją już osiągnąć. Warto jednak pamiętać, że influencerami nie zostają tylko światowej sławy modelki czy popularni aktorzy – jeśli ktoś ma coś ciekawego do powiedzenia w jakimś temacie i wykorzysta to w umiejętny sposób, być może stanie się rozpoznawalnym autorytetem w danym kręgu zainteresowań i zyska szansę na wykorzystanie tego w ramach współpracy z markami. Najważniejsze bowiem cechy influencera to autentyczność, regularne działania, zaangażowanie w kontakt z odbiorcami, posiadanie autorytetu oraz umiejętność wyznaczania trendów, czyli wpływania na decyzje i opinie innych. 

(Warto nadmienić, że niektóre marki decydują się na barterową współpracę z osobami prywatnymi, nazywanymi nanoinfluencerami, które polecają dane produkty tylko i wyłącznie w kręgu rodziny i znajomych, jednak w niniejszym artykule skupiamy się na działaniach wielkoformatowych.)

Photo by Sincerely Media on Unsplash

Skoro wiemy już, kto może być influencerem, przypatrzmy się teraz rodzajom działań z zakresu influencer marketingu. Współpraca liderów opinii z firmami może przybierać najróżniejsze formy…

  1. Dedykowany post
    Tego typu działanie to jedna z prostszych form współpracy na linii marka-influencer. Polega na publikacji w wybranym medium społecznościowym (np. na Facebooku czy Instagramie) posta, gdzie promowany jest dany produkt bądź usługa.
    Przykład: współpraca Oleksandry Szepczyńskiej (@porcjafrytek) z Adidasem
  2. Materiał sponsorowany
    Może nim być na przykład artykuł zawierający test i recenzję danego produktu lub nagranie nakręcone na potrzeby konkretnej marki. 
    Przykład: film Krzysztofa Gonciarza zmontowany na zlecenie ACUVUE
  3. Konkurs
    Często spotykany zabieg w sieci. Influencerzy organizują dla swoich obserwatorów konkursy we współpracy z firmami, które zapewniają nagrody dla laureatów – najczęściej własne produkty, które są dzięki temu promowane.
    Przykład: konkurs na kanale Moniki Kołakowskiej, w którym do wygrania jest smartfon Xiaomi
  4. Kod promocyjny
    W ramach współpracy z markami, influencerzy bardzo często podejmują działanie, polegające na promocji w swoich kanałach danych produktów wraz z podaniem na nie kodu rabatowego. Zachęcają w ten sposób swoich odbiorców do zakupów, zapewniając im preferencyjną ofertę.
    Przykład: kod rabatowy Kasi Osipowicz (Osipowiczki) do wykorzystania w sklepie internetowym iDeal of Sweden

Wymienione powyżej modele współpracy nie są oczywiście jedynymi możliwymi – wszystko tak naprawdę zależy od kreatywności twórcy, otwartości marki na podejmowanie różnego rodzaju działań oraz specyfiki grupy odbiorczej. Wybranie odpowiedniej formy często może okazać się jednym z większych wyzwań. Poprzedzone ono musi być jednak umiejętnym doborem influencera do współpracy – przed jej podjęciem, firma powinna bliżej przyjrzeć się odbiorcom danej osoby, jej zasięgom, profilowi działalności i wiele innych. Oczywistym powinien być fakt, że np. do promowania eleganckich garniturów, raczej nie wybierzemy popularnego streetwearowca – no chyba, że tego typu symbioza jest przemyślana i ma jakiś zamierzony z góry cel.

Photo by David Hurley on Unsplash

Kobieta z Wiggorem poleca

Influencerzy działać mogą w wielu różnych dziedzinach – od wspomnianych wcześniej botaniki i odzieży, poprzez robótki ręczne, po podróże czy zdrowe odżywianie. Poniżej zamieszczamy listę 5 influencerów, zajmujących się różnymi tematami, z których profilami naszym zdaniem warto się zapoznać i do czego Was zachęcamy.

  1. Robótki ręczne – Inu
    Inu, jak sama o sobie pisze, “zaraża kreatywnością” na Instagramie oraz na YouTubie. Znana jest głównie ze swoich własnoręcznie tkanych makatek, ale nie tylko – tka również na tamborkach, dzierga czapki czy inspiruje swoimi stylizacjami. Prowadzi również sklep internetowy, gdzie można zakupić jej dzieła.

    Instagram: @inuinka
    YouTube: inuinka
    Sklep: www.wloczki.inu.com.pl  
  2. Podróże – Martidamska
    Martyna wraz ze swoim mężem oraz pięcioma yorkami podróżuje po świecie. Jej Instagram przepełniony jest estetycznymi zdjęciami z bliższych i dalszych zakątków, a na blogu znajdziecie podróżnicze historie, porady i inspiracje. Szczególnie polecamy uwadze osób, które nie wyobrażają sobie wycieczek bez swoich psich towarzyszy – Martyna doradza, gdzie się udać, aby zabrać ich ze sobą. 

    Instagram: @martidamskaBlog:
    www.martynadamska.com
  3. Fitness – Monika Kołakowska
    Wszystkim fanom aktywnego wypoczynku polecamy kanał Moniki na YouTubie – jest to największy polski kanał z darmowymi, pełnowymiarowymi treningami. Uda, brzuch, pośladki? Każdy znajdzie trening odpowiedni dla siebie. Teraz szczególnie zachęcamy do wzięcia udziału w 90-dniowym wyzwaniu, podczas którego można przygotować formę na lato. Co prawda trwa ono już od tygodnia, ale na aktywność fizyczną nigdy nie jest za późno!

    YouTube: Monika Kołakowska
  4. Kawa – James Hoffmann
    Angielski barista, zwycięzca World Barista Championship 2007 i b(v)loger, który otwiera przed swoimi obserwatorami wrota do aromatycznego świata kawy. Jego recenzje produktów i akcesoriów do parzenia kawy oraz baristyczne porady znajdziecie przede wszystkim na jego kanale na YouTubie oraz na blogu.

    YouTube: James Hoffmann
    Blog:
    www.jameshoffmann.co.uk

  5. Nauka angielskiego – Arlena Witt
    Arlena (nie Arleta) jest freelancerką, która zawodowo zajmuje się copywritingiem, korektą tekstów, tłumaczeniami i nauką języka angielskiego. Z tym ostatnim przede wszystkim wiąże się jej działalność w sieci – prowadzi na YouTubie program “Po cudzemu”, podczas którego uczy Polaków, jak poprawnie mówić po “ingliszu”.

Youtube: Arlena Witt
Instagram: @wittamina

Osoby szczególnie zainteresowane influencer marketingiem, zachęcamy do zapoznania się z kompletnym przewodnikiem po zagadnieniu, przygotowanym przez bloomboard. Znajdziecie w nim listę 50 influencerów, 30 wzorcowych przykładów kampanii influencer marketingowych oraz przydatne narzędzia. Miłej lektury!

Dodaj komentarz