Superfood

superfood

W ostatnim poście przedstawiliśmy Wam sposoby na pielęgnację Naszego ciała z zewnątrz, natomiast dziś pokażemy jak robić to od wewnątrz. SUPERFOODS – co to takiego? Nowa dieta? Jakie produkty zaliczają się do grupy superproduktów? Na to wszystko odpowiemy Wam w kolejnej części posta!

Czym jest superfood?

Inaczej mówiąc, jest to superżywność, która charakteryzuje się bogatą zawartością niezwykle cennych dla naszego organizmu składników, takich jak: witaminy, minerały, antyoksydanty, błonnik, proteiny i enzymy. Zawarte w nich składniki wspierają układ pokarmowy, krwionośny, nerwowy oraz immunologiczny, dlatego mówi się, że mają ważny wpływ na zdrowie, chroniąc je przed różnymi chorobami. Ponadto, bardzo ważnymi cechami naszej superżywności są jej naturalne pochodzenie i w pełni naturalna forma (nieprzetworzona). Superfoods to określenie, które dotyczy głównie produktów pochodzenia roślinnego, takich jak owoce, warzywa, zioła, soki; ale także niektórych ryb i nabiału.


Superdieta

Teraz postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak to właściwie jest z tym superodżywianiem. Częstym błędem są zbyt wysokie oczekiwania, co do tego rodzaju żywności. Spożywając je, mamy nadzieję zauważyć spektakularne efekty, poprawę samopoczucia w krótkim czasie. Okazuje się, że takie produkty najlepiej sprawdzają się jako dodatki do dobrze zbilansowanej diety połączonej z aktywnością fizyczną, a nie jako jej podstawowe składniki, które powinny bazować na produktach nieprzetworzonych. Mogą one jedynie wzbogacić nasz jadłospis o składniki, których brakuje w tradycyjnych produktach.
Ze względu na wielką ilość produktów zaliczanych do superfoods część z nich będzie ważnym składnikiem pełnowartościowych dań, jak na przykład jarmuż, inne idealnym dodatkiem do jogurtów, jak nasiona chia, lub idealne zamienniki do przekąsek, czyli borówka amerykańska oraz jagody goji.


Co zaliczamy do superfoods?

Pochodzą one z różnych części świata (Polski również), dlatego ich lista nie miałaby końca. My jednak przedstawimy Wam prawdziwe bomby odżywcze, które każdy powinien znaleźć w swojej lodówce.

JARMUŻ – popularny w Polsce. Należy do grupy warzyw kapustnych. Zawiera dużo białka, potasu i witamin A, C i K. Zawiera glukozynolany, które odgrywają ważną rolę w obniżaniu ryzyka nowotworów. Ma właściwości przeciwzapalne. Jarmuż zawiera znaczne ilości szczawianów, a także goitrogenów, czyli substancji antyodżywczych, które zaburzają wchłanianie niektórych składników mineralnych, dlatego należy przyjmować go w rozsądnych ilościach. Osoby z chorobami tarczycy powinny ograniczać ilość warzyw kapustnych w diecie. Charakteryzuje go specyficzny, lekko pieprzny i gorzkawy smak.
jarmuż

CZOSNEK – zwany naturalnym antybiotykiem. Bogaty w witaminy, związki śluzowe, składniki mineralne, np.: wapń, magnez, kobalt, chrom. Dzięki takiemu składowi czosnek skutecznie obniża ryzyko infekcji, a także hamuje rozwój bakterii, posiada potencjał antynowotworowy, obniża ciśnienie i wpływa korzystnie na trawienie. W okresie jesienno-zimowym powinien stać się Naszym sprzymierzeńcem w walce o prawidłową odporność.
czosnek

KURKUMA – przyprawa z Dalekiego Wschodu zwana szafranem indyjskim. Od wieków wykorzystywana w medycynie tradycyjnej. Wspomaga pracę mózgu i układu pokarmowego. Wiele badań dowodzi, że ma działanie przeciwzapalne, przeciwutleniające i może być przydatna w profilaktyce i leczeniu wielu nowotworów.
kurkuma

CHIA – inaczej szałwia hiszpańska. Nasiona chia są bogate w cenne kwasy omega-3, dzięki czemu regulują poziom cholesterolu. Oprócz tego zawierają wiele pełnowartościowego białka, błonnika, wapnia i żelaza. Wspomagają proces trawienia, wzmacniają kości i koją nerwy. Działa przeciwzapalnie i spełnia ważną rolę w profilaktyce chorób serca i chorób metabolicznych.
nasiona chia

MALINY – wspomagają leczenie przeziębień, dzięki kwasowi elagowemu, który również jest silnym antyoksydantem i działa przeciwzapalnie i przeciwwirusowo. Zawierają także witaminy z grupy B oraz wiele składników mineralnych takich jak: potas, magnes, żelazo i wapń.
maliny

AWOKADO – źródło kwasów omega-9 o działaniu obniżającym „zły cholesterol”. Zawiera także kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 w korzystnych proporcjach, związki bioaktywne, witaminy E i K, ale również potas, miedź, żelazo i magnez.
awokado

ORZECHY WŁOSKIE – zawierają dużą dawkę kwasów omega-3, są również bogate w białko, kwas foliowy czy błonnik. Warto również wspomnieć, że w porównaniu z innymi orzechami wykazują najwyższą zdolność antyutleniającą. Obniżają one również poziom złego cholesterolu i działają przeciwzapalnie.
orzechy włoskie

SIEMIE LNIANE – to niepozorne ziarenka, które kryją w sobie niesamowitą moc. Zawarte w nim kwasy ALA obniżają poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Nasiona lnu są również świetnym źródłem błonnika oraz lignanów, które mają dobroczynny wpływ na pracę jelit.
siemie lniane

DYNIA – ostatnimi czasy cieszy się ona dużą popularnością. Robimy z niej zupy krem, dżemy, ciasta. Zawiera ona mnóstwo witaminy C i A. Wzmacnia więc ona odporność, działa antynowotworowo. Ma również sporo błonnika i karotenoidów, które chronią przed chorobami serca, nowotworami i chorobami oczu.
dynia

JAGODY GOJI – zawierają wiele związków aktywnych biologicznie, takich jak witamina C, E, B. Są również źródłem barwników o właściwościach antyoksydacyjnych. Owoce stanowią bogactwo selenu, żelaza, wartościowego białka, błonnika, steroli roślinnych, cynku, potasu oraz wapnia, dzięki czemu wpływają na odpowiednią pracę organizmu. Należy jednak pamiętać, iż krzew, na którym rosną jagody, jest trujący.
jagody goji


Postaw na dietetycznych superbohaterów!

Kiedyś żywność zaliczana do superfoods, taka jak nasiona chia czy jagody goji, nie była tak łatwo dostępna w sklepach. Jednak teraz, przy coraz większej modzie na takie produkty, możemy je znaleźć w praktycznie każdym supermarkecie. Wybór jest naprawdę szeroki, każdy z nas z pewnością znajdzie coś dla siebie, więc warto zwrócić na nie uwagę, gdy następnym razem będziemy robić zakupy 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *